Selamlar,
MMORPG tutkunu bir insan olarak, öncelikle tüm Rise Online World ekibine hem bu oyun türüne katkılarından dolayı hem de "Erken Erişim" sürecindeki başarılarından dolayı tebrik ve teşekkürlerimi sunarım.
Geçtiğimiz hafta içerisinde oyunda online olarak bir hayli zaman geçirebilme fırsatı buldum ve bu süre içerisinde her geçen saat ile beraber bir çok çıkarım yaptım. Anadilim olan Türkçe dışında İngilizce ve İspanyolca da konuşabildiğim için bir çok farklı MMORPG türündeki oyunu dünyanın her yerinden farklı communityler içerisinde oynama fırsatı bulmuş bir insanım. Şimdi kendimce oyunun potansiyel başarısı açısından çok kritik bulduğum bazı eksiklik/yönleri sizlerle paylaşmak istiyorum.
1. Oyuncu Toplulukları
En önce ele almak istediğim konunun bu olmasının sebebi "oyuncu toplulukları" ile ilgili gözlemlediğim bir şey varsa o da bir trenin kaçtığı zaman geri gelmeyişidir. Şu ana kadar oyun içerisinde azımsanamayacak sayıda Latino (Çoğunlukla Brazilya) ve Hispanic (Çoğunlukla Peru) oyuncu olduğunu gördüm. Yine 10 sene ve üzeri "gamer" deneyimime dayanarak söylüyorum ki bu oyunculara kendi topluluklarını oluşturma fırsatı verilmediği sürece ne yazık ki kısa bir süre içerisinde bir çoğunun oyunu terk ettiğini göreceğiz. Bu fırsatı vermek için de maliyetsiz (server açma vs olmadan) bir plan önerim bulunmakta;
Chat tableri içerisine Global chat gibi bir tab açılması ve Global Tab'in dil versiyonlarının bulunması; Global(TR), Global(EN), Global(SP). Forum üzerinden alınacak başvurular ile bu chat tablerine moderatör oyuncu atanması ve bu moderatör oyuncuların kendi sorumluluk alanı olan tableri koruması. (Özetle, Global(EN) channelına "sa beyler" yazdığınız zaman bir english speaker moderatörün sizi uyarması)
2. Rise Online'ın MMORPG türü? & Potansiyel Macro Çözümü:
Bildiğiniz üzere MMORPG'nin bir çok alt kategorisi bulunmakta, çok çok sığ bir şekilde tanımlamak gerekirse eğer oyunumuz bize lineer bir story proggression sunuyorsa (örneğin 1lvdan bir hikaye takip ederek 70lv oluyorsak) bu tarz oyunlara Theme Park MMORPG deniyor (belirli bir temada ilerlediğimiz için).
Oyun, oyuncular arasında hiçbir şeye karışmıyor ve oyuncular kendi kafalarına göre gelişiyorlarsa bu türe de Sandbox MMORPG deniyor. (Bunu da genel olarak çocuk parklarındaki kum havuzu gibi düşünebiliriz, belirli bir content yok ama cocuklar kumdan kale yapıp kuşatma oyunu oynayabiliyorlar vs).
Şimdi rise online iki ayrı faction bulunmasından dolayı Theme Park elementlerine sahip, ancak oyun içi görevlerin karakter ilerleyişi açısından yetersiz olmasından kaynaklı oyuncuların kendi başlarına belirli mobları tekrar tekrar farmladığını görüyoruz ki bu unsuru ile Sandboxlaşıyor. Programlamada en önemli unsurun Flow Chart yapmak olduğunu her "Hello World" printlemiş insan bilir diye tahmin ediyorum. Şu anki haliyle oyunumuzun tema Flow Chartı benim lise sondaki yatağım kadar dağınık duruyor. (ki müthiş dağınıktı)
Tam olarak bu noktada bir karara varılması gerektiğini düşünüyorum ve eğer rota olarak belirlenen Theme Park olursa görevlerin verdiği deneyimler arttırılabilir veya daha çok görev eklenebilir. Buradaki önemli husus görevlerin oyuncuyu köleleştirmemesi olacaktır (örneğin; Kill 250 Mob şeklinde olmamalı) Bu yapılacak görev veya görev deneyimi artışı düzenli olarak Mob farmlama işini gereksiz kılacağından dolayı oyuncuların macro kullanma ihtimali de düşecektir. Bu şekilde fundamental bir çözüm üretmeden macro kullanımının önüne geçilmesini kendimce imkansız buluyorum. Ayrıca bu konuya geniş spectrumlu baktığımız zaman da gülünç duruyor. Düşünsenize bir oyun şirketinin amacı oyuncuların kullandığı hardware ürünlerinin (macro mouselar, mekanik klavyeler) kullanımını yasaklamak. Bu oyun devi dediğimiz şirketler için bile başlı başlına zorlu bir görev olacaktır.
3. ROCO Token ve NFT & Mağaza:
Öncelikle oyun içi mağazanın içeriği ve fiyatlandırılması konusunda tekrar teşekkür ederim. Mağazada satılan scrolları şu an için bir pay to win element olarak görmek teknik olarak yanlış olur. Şu an için mağaza oyunculara "kolaylık" satıyor. Örneğin; Siz karakterinize HP artışı sağlayacak Priest oyuncu bulamadığınızda ya da size Dash skili verecek bir rogue arkadaşınız olmadığı zaman bu mağazadaki scrolları alarak bunları elde edebiliyorsunuz. Bu da sizinle beraber oynayacak oyuncu bulmaktan daha kolay olduğu için teknik olarak mağaza şu an pay-to-win elementler değil kolaylık (convenience store) elementleri satıyor. Mağaza oyun içerisindeki sınıfları değersizleştirmediği sürece ben bir oyuncu olarak bunların mağazada bulunmasından kesinlikle rahatsız değilim. Bu açıdan mağazanın içeriği ve fiyatlandırılması konusunda tekrar tebrik ve teşekkürlerimi sunarım.
Ancak; Sizlerden ricam bir oyun şirketi olarak, bizleri oyuncu gibi görmenizdir. Şu an için global internet camiasında NFT'ler skandallarla anılmakta iken elektronik Token alım-satımında kar başkasının zararını ifade ediyorken şirket olarak ilk yapımınız henüz "Early Access" aşamasındayken bunların bırakın satışını, anılmasını bile şaibeli buluyor ve temkin ile yaklaşıyorum. Yine bu sebepten "Rise Online'ın dünyanın her yerinden bir çok farklı oyuncunun oynadığı bir oyun olabilmesi" hedeflerimiz arasındaysa eğer global oyun kültürüne aykırı bu hareketin en azından şimdilik askıya alınması, yarın bir gün oyun hedef kitleye ulaştığında oyundan bağımsız şirketinizin verdiği güven üzerinden büyüyen ekonomik bir yatırım olarak geri dönmesi taraftarıyım.
İyi çalışmalar dilerim;
Saygılarımla,
IGN: Kushmore
MMORPG tutkunu bir insan olarak, öncelikle tüm Rise Online World ekibine hem bu oyun türüne katkılarından dolayı hem de "Erken Erişim" sürecindeki başarılarından dolayı tebrik ve teşekkürlerimi sunarım.
Geçtiğimiz hafta içerisinde oyunda online olarak bir hayli zaman geçirebilme fırsatı buldum ve bu süre içerisinde her geçen saat ile beraber bir çok çıkarım yaptım. Anadilim olan Türkçe dışında İngilizce ve İspanyolca da konuşabildiğim için bir çok farklı MMORPG türündeki oyunu dünyanın her yerinden farklı communityler içerisinde oynama fırsatı bulmuş bir insanım. Şimdi kendimce oyunun potansiyel başarısı açısından çok kritik bulduğum bazı eksiklik/yönleri sizlerle paylaşmak istiyorum.
1. Oyuncu Toplulukları
En önce ele almak istediğim konunun bu olmasının sebebi "oyuncu toplulukları" ile ilgili gözlemlediğim bir şey varsa o da bir trenin kaçtığı zaman geri gelmeyişidir. Şu ana kadar oyun içerisinde azımsanamayacak sayıda Latino (Çoğunlukla Brazilya) ve Hispanic (Çoğunlukla Peru) oyuncu olduğunu gördüm. Yine 10 sene ve üzeri "gamer" deneyimime dayanarak söylüyorum ki bu oyunculara kendi topluluklarını oluşturma fırsatı verilmediği sürece ne yazık ki kısa bir süre içerisinde bir çoğunun oyunu terk ettiğini göreceğiz. Bu fırsatı vermek için de maliyetsiz (server açma vs olmadan) bir plan önerim bulunmakta;
Chat tableri içerisine Global chat gibi bir tab açılması ve Global Tab'in dil versiyonlarının bulunması; Global(TR), Global(EN), Global(SP). Forum üzerinden alınacak başvurular ile bu chat tablerine moderatör oyuncu atanması ve bu moderatör oyuncuların kendi sorumluluk alanı olan tableri koruması. (Özetle, Global(EN) channelına "sa beyler" yazdığınız zaman bir english speaker moderatörün sizi uyarması)
2. Rise Online'ın MMORPG türü? & Potansiyel Macro Çözümü:
Bildiğiniz üzere MMORPG'nin bir çok alt kategorisi bulunmakta, çok çok sığ bir şekilde tanımlamak gerekirse eğer oyunumuz bize lineer bir story proggression sunuyorsa (örneğin 1lvdan bir hikaye takip ederek 70lv oluyorsak) bu tarz oyunlara Theme Park MMORPG deniyor (belirli bir temada ilerlediğimiz için).
Oyun, oyuncular arasında hiçbir şeye karışmıyor ve oyuncular kendi kafalarına göre gelişiyorlarsa bu türe de Sandbox MMORPG deniyor. (Bunu da genel olarak çocuk parklarındaki kum havuzu gibi düşünebiliriz, belirli bir content yok ama cocuklar kumdan kale yapıp kuşatma oyunu oynayabiliyorlar vs).
Şimdi rise online iki ayrı faction bulunmasından dolayı Theme Park elementlerine sahip, ancak oyun içi görevlerin karakter ilerleyişi açısından yetersiz olmasından kaynaklı oyuncuların kendi başlarına belirli mobları tekrar tekrar farmladığını görüyoruz ki bu unsuru ile Sandboxlaşıyor. Programlamada en önemli unsurun Flow Chart yapmak olduğunu her "Hello World" printlemiş insan bilir diye tahmin ediyorum. Şu anki haliyle oyunumuzun tema Flow Chartı benim lise sondaki yatağım kadar dağınık duruyor. (ki müthiş dağınıktı)
Tam olarak bu noktada bir karara varılması gerektiğini düşünüyorum ve eğer rota olarak belirlenen Theme Park olursa görevlerin verdiği deneyimler arttırılabilir veya daha çok görev eklenebilir. Buradaki önemli husus görevlerin oyuncuyu köleleştirmemesi olacaktır (örneğin; Kill 250 Mob şeklinde olmamalı) Bu yapılacak görev veya görev deneyimi artışı düzenli olarak Mob farmlama işini gereksiz kılacağından dolayı oyuncuların macro kullanma ihtimali de düşecektir. Bu şekilde fundamental bir çözüm üretmeden macro kullanımının önüne geçilmesini kendimce imkansız buluyorum. Ayrıca bu konuya geniş spectrumlu baktığımız zaman da gülünç duruyor. Düşünsenize bir oyun şirketinin amacı oyuncuların kullandığı hardware ürünlerinin (macro mouselar, mekanik klavyeler) kullanımını yasaklamak. Bu oyun devi dediğimiz şirketler için bile başlı başlına zorlu bir görev olacaktır.
3. ROCO Token ve NFT & Mağaza:
Öncelikle oyun içi mağazanın içeriği ve fiyatlandırılması konusunda tekrar teşekkür ederim. Mağazada satılan scrolları şu an için bir pay to win element olarak görmek teknik olarak yanlış olur. Şu an için mağaza oyunculara "kolaylık" satıyor. Örneğin; Siz karakterinize HP artışı sağlayacak Priest oyuncu bulamadığınızda ya da size Dash skili verecek bir rogue arkadaşınız olmadığı zaman bu mağazadaki scrolları alarak bunları elde edebiliyorsunuz. Bu da sizinle beraber oynayacak oyuncu bulmaktan daha kolay olduğu için teknik olarak mağaza şu an pay-to-win elementler değil kolaylık (convenience store) elementleri satıyor. Mağaza oyun içerisindeki sınıfları değersizleştirmediği sürece ben bir oyuncu olarak bunların mağazada bulunmasından kesinlikle rahatsız değilim. Bu açıdan mağazanın içeriği ve fiyatlandırılması konusunda tekrar tebrik ve teşekkürlerimi sunarım.
Ancak; Sizlerden ricam bir oyun şirketi olarak, bizleri oyuncu gibi görmenizdir. Şu an için global internet camiasında NFT'ler skandallarla anılmakta iken elektronik Token alım-satımında kar başkasının zararını ifade ediyorken şirket olarak ilk yapımınız henüz "Early Access" aşamasındayken bunların bırakın satışını, anılmasını bile şaibeli buluyor ve temkin ile yaklaşıyorum. Yine bu sebepten "Rise Online'ın dünyanın her yerinden bir çok farklı oyuncunun oynadığı bir oyun olabilmesi" hedeflerimiz arasındaysa eğer global oyun kültürüne aykırı bu hareketin en azından şimdilik askıya alınması, yarın bir gün oyun hedef kitleye ulaştığında oyundan bağımsız şirketinizin verdiği güven üzerinden büyüyen ekonomik bir yatırım olarak geri dönmesi taraftarıyım.
İyi çalışmalar dilerim;
Saygılarımla,
IGN: Kushmore