Aziz
Üye
- Katılım
- 14 Kas 2020
- Mesajlar
- 743
- Puanları
- 93

Bu yazıyı niye yazmak istedim bilmiyorum. Hâli hazırda Rise Online'ı oynamıyorum. Ancak yakın ve sıkı takip ediyorum. Nisan 15'de oyuna girdim. Nisan 20 gibi sanırım oyundan çıktım ve daha sonra hiç girmedim. Ancak uzun yıllardan beri takip ettiğimden dolayı, belli alışkanlıklar insan üzerinden hemen gitmeyebiliyor. Bir çok aşamasında yer aldığımdan da olsa gerek, oyun sanırım üstüme sirayet etti. Elbette bir çok önerim, fikrim oyuna entegre edildi. Bir çok oyuncu fark etmesede, ben bunu fark ettiğimden dolayı ve oyuncuların bundan dolayı "pozitif" olarak etkilenmesinden kaynaklı olsa ki, bu beni biraz mutlu etti. Elbette hiç bir menfaat gözetmeksizin bunları yaptım. Devam eder miyim? Konuyu açtığımdan dolayı aslında kendimle yaptığım muhakemede bunu yaptığımı fark ediyorum. Neyse, konuyu çok uzatmak istemiyorum.
Bana göre, oyunun şu an ki oyunculara ve izlenimlerime göre "düşüşü" yavaşlatacak ve bunu tekrar zirveye taşıyabilecek önerilerim var. Beğenilir, beğenilmez. Yapılır, yapılmaz. Ancak bunlar "bana göre" kritik ve önemli bilgiler.
LEVELING
Leveling, bir MMO'nun bel kemiğidir. Oyuncu, oyuna devam edip etmeyeceği bu aşamada belli olur. Çünkü leveling, oyunun tanıtım aşamasıdır. Oyunun gidişatını burası belli eder. Keşfetmeniz gereken çok içeriğin olup olmadığı, sizi sürükleyip, sürüklemeyeceği hep bu aşamada gerçekleşir. Ancak buranın sade ve zor olması, oyuncuyu iter ve oyuna bir daha dönmemek üzere çıkmasını sağlar. Oyun ilk açıldığı zaman "frenleme" sistemi olarak 65 Cap başladı ve tecrübe puanı kasmak gerçekten zordu. Daha sonra experience etkinlikleri yapılarak bu aşama biraz kolaylaştırıldı. Verilen hediyelerle birlikte oyuncular bu aşamayı biraz hızlı atladı. Ancak gördüğüm kadarıyla hemen hemen her oyuncu - ki aslında oyuncu kitlesi böyle olmasını istedi- otomatik bot sistemini istedi. Otomatik bot sistemi, bir oyuna yapılacak en büyük kötülüktür. Çünkü ruhu öldürür. Oyun ile oyuncu arasında ki bağ kurulmaz bir noktaya girer. Silkroad'ı bırakma sebebim belki de buydu. Çünkü o ruh bağı bozulmuştu. Bundan dolayı otomatik bot sistemi kesinlikle olmaması gerekiyor. Daha önce eğer bir bot sistemi olacaksa diye bir konu açmıştım. Şu an o linki bulup buraya eklemedim. Ancak artık o düşüncemden bile vazgeçtim. Bunun yerine "bana göre basit" yazılımcıya göre zor veya kolay olabilecek içerikler eklenerek, ilk 35 levelin çok hızlı bir şekilde pas geçilmesi, 35-50 arasının normal seyirde, 50-60 arasının zor, 60-65 arasının ise oyunu keşfedebilecek şekilde yönlendirilmesi gerekiyor.
İlk 35 seviyede görev sayıları azaltıllıp, oyuncuya daily, world quest şeklinde elde kalan yaratıklar üzerinden iyileştirilme yapılabilir. Örnek vermek gerekirse, Troll görevinin kaldırılıp, bunun bir world quest şeklinde yapılarak 10 katı kadar tecrübe puanı verilerek, oyuncuyu bu aşamada daha hızlı tecrübe kastırılması, oyuncunun "bu oyunda wq, daily" var diyerek, modern bir MMO'nun kapılarından içeriye girdiği gösterilebilir.
Oyun yönetimi grind temelini çok istediğinin farkındayım. Ancak sonuç ortada. O eski özlemler, yapılanlar artık geçmişte kaldı. Çünkü fırından yeni ürünler, yeni tatlar çıktı. Siz artık o tatları ve ürünleri tattınız. Eskisi artık sizin için sadece eskidir, mazidir, güzeldir. Bugün beyblade ya da pokemonun yeni sezonları çıksa belki 1 sezonu hatim edersiniz. Ancak daha sonra sizin için o zevki yaşatmadığını anlarsınız. Çünkü seslendirmeler bile artık eskisi gibi değildir.
Bu aşamada, şu an ki elde olan dungeonlar oyunculara verilebilir. Belki içerisine o an ki levelinin ihtiyacı olan itemları ekleyebilir, oyuncunun "bu oyunda dungeon(zindan)" var diyerek, ileride karşılaşabileceği dungeonları merak etmesini sağlayabilirsiniz. Hatta bu görevler arasına, craftingi tanıtabilecek görevler bile eklenebilir. Odun kesme, taş toplama, mısır getirme, yemek yapma, balık tutma gibi craftingin yapılacağı, tanıtılacağı, öğretilebileceği görevler eklenerek, oyuncunun ana grind temelli, git "20 tane şunu kes hele yağız oğlan" mantığından çıkıp, daha aksiyonlu bir hâle bürünmesini sağlanabilir. Bu liste uzar gider. Ancak bana göre şu an için bunlar yapılsa yeterlidir.
DUNGEON
Oyunda şu an dungeon sıkıntısı var. Daha önce bu konu hakkında, forumda bulunmayacak yerlerde paylaşımlarım oldu. Tek odalı grup ve solo dungeonlar getirilerek, bir dungeonda 6 oda yerine, o odaların tek tek bölünüp, 6 farklı dungeon yapılması daha iyi olacaktır. Şu an ki "sıra bekliyoruz, giremiyoruz, yönetim istifa" şeklinde ki söylentilerin önünü geçersiniz. Ayrıca dungeonlarda ki bosslara "yapay zeka" içeren mekaniklerin eklenmesi önemli bir konu teşkil etmektedir. Bu önemli bir sorundur ve olması gerekmektedir. Oyunculara elbette belirli bir %'lik tamamlatmak gerekmektedir. Ancak bu %'yi oyuncu bırakın kendisi neyi kesip, neyi kesmesine karar vermesini, oyuncuya bırakın. Siz sadece 50 canavar varsa söylemeden, 25-30 tanesini kesmesini isteyin yeter. Oyuncu o 25-30 canavarı kendisi belirlesin. Neyi skipleyip, neyi skiplemeyeceğini oyuncu kendi karar vermelidir.
Oyuna yeni dungeonlar mutlaka eklenecektir. Ancak bir bakım sonrası oyuna dungeon ekledik, hadi hayırlı olsun mantığında değil. Bunları birer sezon sistemi, genişleme paketi adı altında yapmanız oyunu daha profesyonel bir yapıya büründürecektir. Şu an gelmesinde sıkıntı yok. Oyun daha "erken, çok erken erişim" aşamasında olduğundan dolayı eklenebilecek dungeonlar sorun teşkil etmez. Ancak ara vermiş, bir süre sonra başlayacak oyuncuları yeniden oyuna çekmek, yeni oyuncuları bu oyuna entegre etmek için sezon ve expansion mantığı bu oyunun temel ilkelerinden biri olmalıdır.
MESLEKLER
Meslekler güzel olacak. Eminim. Ancak lütfen şu meslekleri karakteri ruhsuz bir şekilde üstünde yaptırtmayın. Dağ, taş, şehir, köy, kasabada istediği yerde değil, ilgili mesleğin, ilgili alanında yaptırın. Belki bir NPC ile iletişim kurdurmak şu an zor olabilir. Ancak belirli zonelarda yaptırın. Oduncu, oduncunun olduğu bölgede, taşçı, taşçının olduğu bölgede yapabilsin. Oyuna ruh katılması açısından önemli bir faktördür.
OYUNCUNUN HER İSTEĞİ
Oyuncunun her isteği olmamalı. Buna ben ve benim konumda dahildir. Bir grup bunu istiyoruz dediğinde, getiri ve götürü hakkında ince elenip sık dokunmalıdır. Kimse üstüne alınmasın, ancak experience tüpü, experience paketleme gibi bir şey istenildi diye bunun oyuna entegre edilmesi oyunu uçuruma sürükler. Bu olmamalı.
ETKİNLİKLER
Elinizde bir çok kullanılmayan, kenara atıl vaziyette duran, ilk başta beğenilip, ancak vazgeçilen haritalar mutlaka vardır. Bu haritaları devreye sokup, en azından level designer tarafına çok iş düşürmeden kullanılıp bir çok etkinlik geliştirilebilir. PvE ve PvP kısmında bir çok etkinlik düzenlenip, oyuncunun oyuna daha fazla bağlı kalması sağlanabilir.
PARTY ARAMA & OYUNCU ARAMA
Partylerin oyuncu arama, bulma yöntemi hâlâ demode sistem. Kimse party arama bölümünü kullanmıyor. Çünkü kullanışsız ve işlevsiz. Buradaki pencere geliştirilip daha iyi bir hâle bürünebilir. Clan oyuncu arama penceresi yapılabilir. Mutlaka yapılacağının farkındayım. Ancak bunların biraz daha ön plana çekilip, oyuncuların party ve clan bulmasında ki zorluklar giderilmelidir. Bu pencerede, dungeon arama, dungeona oyuncu bulma gibi bir çok faktör eklenmelidir.
EĞER İMKAN VARSA
Eğer imkan varsa atılacak olan patchler ayrı bir client üzerine eklenip, ücretli olarak alınabilecek testerlar tarafından -ki bunlar uzman olmalı- öncelikle test edilmelidir. En azından eklenen yenilikler hızlı bir şekilde kontrol edilebileceği, ana mekaniklerin çalışıp çalışmamasında sorun olup olmadığı konusunda belki full time, belki part time şeklinde çalıştırılabilir. Bu şekilde, eklenen patchten sonra oluşabiliecek "ana mekaniklerdeki sorunlar" minimum düzeye indirilip, oyuncuların foruma 2500 tane konu açıp, etrafı galyana getirmesi engellenebilir.
Liste daha çok uzar gider. Eklenebilecek veya yapılabilecek şeylerin sonu ve sınırı yoktur. İnsan yeter ki vizyonu açık, etrafı geniş pencereden baksın. Bu yeterlidir. Ancak yukarıda belirttiklerim "şimdilik" bana göre bir çok şeyi değiştirebilecek etkendir.
Bana göre, oyunun şu an ki oyunculara ve izlenimlerime göre "düşüşü" yavaşlatacak ve bunu tekrar zirveye taşıyabilecek önerilerim var. Beğenilir, beğenilmez. Yapılır, yapılmaz. Ancak bunlar "bana göre" kritik ve önemli bilgiler.
LEVELING
Leveling, bir MMO'nun bel kemiğidir. Oyuncu, oyuna devam edip etmeyeceği bu aşamada belli olur. Çünkü leveling, oyunun tanıtım aşamasıdır. Oyunun gidişatını burası belli eder. Keşfetmeniz gereken çok içeriğin olup olmadığı, sizi sürükleyip, sürüklemeyeceği hep bu aşamada gerçekleşir. Ancak buranın sade ve zor olması, oyuncuyu iter ve oyuna bir daha dönmemek üzere çıkmasını sağlar. Oyun ilk açıldığı zaman "frenleme" sistemi olarak 65 Cap başladı ve tecrübe puanı kasmak gerçekten zordu. Daha sonra experience etkinlikleri yapılarak bu aşama biraz kolaylaştırıldı. Verilen hediyelerle birlikte oyuncular bu aşamayı biraz hızlı atladı. Ancak gördüğüm kadarıyla hemen hemen her oyuncu - ki aslında oyuncu kitlesi böyle olmasını istedi- otomatik bot sistemini istedi. Otomatik bot sistemi, bir oyuna yapılacak en büyük kötülüktür. Çünkü ruhu öldürür. Oyun ile oyuncu arasında ki bağ kurulmaz bir noktaya girer. Silkroad'ı bırakma sebebim belki de buydu. Çünkü o ruh bağı bozulmuştu. Bundan dolayı otomatik bot sistemi kesinlikle olmaması gerekiyor. Daha önce eğer bir bot sistemi olacaksa diye bir konu açmıştım. Şu an o linki bulup buraya eklemedim. Ancak artık o düşüncemden bile vazgeçtim. Bunun yerine "bana göre basit" yazılımcıya göre zor veya kolay olabilecek içerikler eklenerek, ilk 35 levelin çok hızlı bir şekilde pas geçilmesi, 35-50 arasının normal seyirde, 50-60 arasının zor, 60-65 arasının ise oyunu keşfedebilecek şekilde yönlendirilmesi gerekiyor.
İlk 35 seviyede görev sayıları azaltıllıp, oyuncuya daily, world quest şeklinde elde kalan yaratıklar üzerinden iyileştirilme yapılabilir. Örnek vermek gerekirse, Troll görevinin kaldırılıp, bunun bir world quest şeklinde yapılarak 10 katı kadar tecrübe puanı verilerek, oyuncuyu bu aşamada daha hızlı tecrübe kastırılması, oyuncunun "bu oyunda wq, daily" var diyerek, modern bir MMO'nun kapılarından içeriye girdiği gösterilebilir.
Oyun yönetimi grind temelini çok istediğinin farkındayım. Ancak sonuç ortada. O eski özlemler, yapılanlar artık geçmişte kaldı. Çünkü fırından yeni ürünler, yeni tatlar çıktı. Siz artık o tatları ve ürünleri tattınız. Eskisi artık sizin için sadece eskidir, mazidir, güzeldir. Bugün beyblade ya da pokemonun yeni sezonları çıksa belki 1 sezonu hatim edersiniz. Ancak daha sonra sizin için o zevki yaşatmadığını anlarsınız. Çünkü seslendirmeler bile artık eskisi gibi değildir.
Bu aşamada, şu an ki elde olan dungeonlar oyunculara verilebilir. Belki içerisine o an ki levelinin ihtiyacı olan itemları ekleyebilir, oyuncunun "bu oyunda dungeon(zindan)" var diyerek, ileride karşılaşabileceği dungeonları merak etmesini sağlayabilirsiniz. Hatta bu görevler arasına, craftingi tanıtabilecek görevler bile eklenebilir. Odun kesme, taş toplama, mısır getirme, yemek yapma, balık tutma gibi craftingin yapılacağı, tanıtılacağı, öğretilebileceği görevler eklenerek, oyuncunun ana grind temelli, git "20 tane şunu kes hele yağız oğlan" mantığından çıkıp, daha aksiyonlu bir hâle bürünmesini sağlanabilir. Bu liste uzar gider. Ancak bana göre şu an için bunlar yapılsa yeterlidir.
DUNGEON
Oyunda şu an dungeon sıkıntısı var. Daha önce bu konu hakkında, forumda bulunmayacak yerlerde paylaşımlarım oldu. Tek odalı grup ve solo dungeonlar getirilerek, bir dungeonda 6 oda yerine, o odaların tek tek bölünüp, 6 farklı dungeon yapılması daha iyi olacaktır. Şu an ki "sıra bekliyoruz, giremiyoruz, yönetim istifa" şeklinde ki söylentilerin önünü geçersiniz. Ayrıca dungeonlarda ki bosslara "yapay zeka" içeren mekaniklerin eklenmesi önemli bir konu teşkil etmektedir. Bu önemli bir sorundur ve olması gerekmektedir. Oyunculara elbette belirli bir %'lik tamamlatmak gerekmektedir. Ancak bu %'yi oyuncu bırakın kendisi neyi kesip, neyi kesmesine karar vermesini, oyuncuya bırakın. Siz sadece 50 canavar varsa söylemeden, 25-30 tanesini kesmesini isteyin yeter. Oyuncu o 25-30 canavarı kendisi belirlesin. Neyi skipleyip, neyi skiplemeyeceğini oyuncu kendi karar vermelidir.
Oyuna yeni dungeonlar mutlaka eklenecektir. Ancak bir bakım sonrası oyuna dungeon ekledik, hadi hayırlı olsun mantığında değil. Bunları birer sezon sistemi, genişleme paketi adı altında yapmanız oyunu daha profesyonel bir yapıya büründürecektir. Şu an gelmesinde sıkıntı yok. Oyun daha "erken, çok erken erişim" aşamasında olduğundan dolayı eklenebilecek dungeonlar sorun teşkil etmez. Ancak ara vermiş, bir süre sonra başlayacak oyuncuları yeniden oyuna çekmek, yeni oyuncuları bu oyuna entegre etmek için sezon ve expansion mantığı bu oyunun temel ilkelerinden biri olmalıdır.
MESLEKLER
Meslekler güzel olacak. Eminim. Ancak lütfen şu meslekleri karakteri ruhsuz bir şekilde üstünde yaptırtmayın. Dağ, taş, şehir, köy, kasabada istediği yerde değil, ilgili mesleğin, ilgili alanında yaptırın. Belki bir NPC ile iletişim kurdurmak şu an zor olabilir. Ancak belirli zonelarda yaptırın. Oduncu, oduncunun olduğu bölgede, taşçı, taşçının olduğu bölgede yapabilsin. Oyuna ruh katılması açısından önemli bir faktördür.
OYUNCUNUN HER İSTEĞİ
Oyuncunun her isteği olmamalı. Buna ben ve benim konumda dahildir. Bir grup bunu istiyoruz dediğinde, getiri ve götürü hakkında ince elenip sık dokunmalıdır. Kimse üstüne alınmasın, ancak experience tüpü, experience paketleme gibi bir şey istenildi diye bunun oyuna entegre edilmesi oyunu uçuruma sürükler. Bu olmamalı.
ETKİNLİKLER
Elinizde bir çok kullanılmayan, kenara atıl vaziyette duran, ilk başta beğenilip, ancak vazgeçilen haritalar mutlaka vardır. Bu haritaları devreye sokup, en azından level designer tarafına çok iş düşürmeden kullanılıp bir çok etkinlik geliştirilebilir. PvE ve PvP kısmında bir çok etkinlik düzenlenip, oyuncunun oyuna daha fazla bağlı kalması sağlanabilir.
PARTY ARAMA & OYUNCU ARAMA
Partylerin oyuncu arama, bulma yöntemi hâlâ demode sistem. Kimse party arama bölümünü kullanmıyor. Çünkü kullanışsız ve işlevsiz. Buradaki pencere geliştirilip daha iyi bir hâle bürünebilir. Clan oyuncu arama penceresi yapılabilir. Mutlaka yapılacağının farkındayım. Ancak bunların biraz daha ön plana çekilip, oyuncuların party ve clan bulmasında ki zorluklar giderilmelidir. Bu pencerede, dungeon arama, dungeona oyuncu bulma gibi bir çok faktör eklenmelidir.
EĞER İMKAN VARSA
Eğer imkan varsa atılacak olan patchler ayrı bir client üzerine eklenip, ücretli olarak alınabilecek testerlar tarafından -ki bunlar uzman olmalı- öncelikle test edilmelidir. En azından eklenen yenilikler hızlı bir şekilde kontrol edilebileceği, ana mekaniklerin çalışıp çalışmamasında sorun olup olmadığı konusunda belki full time, belki part time şeklinde çalıştırılabilir. Bu şekilde, eklenen patchten sonra oluşabiliecek "ana mekaniklerdeki sorunlar" minimum düzeye indirilip, oyuncuların foruma 2500 tane konu açıp, etrafı galyana getirmesi engellenebilir.
Liste daha çok uzar gider. Eklenebilecek veya yapılabilecek şeylerin sonu ve sınırı yoktur. İnsan yeter ki vizyonu açık, etrafı geniş pencereden baksın. Bu yeterlidir. Ancak yukarıda belirttiklerim "şimdilik" bana göre bir çok şeyi değiştirebilecek etkendir.